سفارش تبلیغ
صبا ویژن

محاسبه Livability و فرمول درصد تلفات مرغداری

دراین باره سایت جهان کاوه در مقاله محاسبات مربوط به پرورش مرغ اینگونه نوشته است:

ماندگاری یا زیست پذیری عبارت یا اصطلاحی است که برای توصیف تعداد بازماندگان در یک گله استفاده می‌شود. نقطه مقابل قابلیت زندگی، مرگ و میر یا تلفات (Mortality) است که اصطلاحی است که برای توصیف تعداد حیواناتی که در یک گله می‌میرند. ماندگاری و تلفات در سطح گله محاسبه می‌شود و به صورت درصد نشان داده می‌شود. تلفات (Mortality) در ابتدای دوره تولید مرغ تخمگذار تا زمانی که اوج تولید تخمگذاری بیشتر است. همچنین در پایان دوره مرگ و میر نیز با رسیدن به پایان دوره تخمگذار کمی افزایش می یابد. میانگین مرگ و میر حدود 1 درصد در ماه است، افزایش 0?5 درصدی چندین هفته متوالی می‌تواند نشان دهنده یک مشکل باشد. بطور میانگین مرغ های تخمگذار بین 0?7 تا 0?8 درصد، طی یک دوره 4 هفته‌ای تلفات دارند. همچنین در مرغ گوشتی درصد ماندگاری بین 97 تا 98 درصد نرمال است. این یعنی تلفات بین 2 تا 3 درصد مورد خاصی ندارد.

تعداد پرندگان از ابتدا /100 * تعداد طیور سالم در پایان دوره(فروخته شده) = درصد ماندگاری گله

 

شاخص کارایی تولید مرغداری

محاسبه شاخص کارایی تولید مرغداری (PEF)
در دنیا از شاخص کارایی (اثرگذاری) تولید(Production Efficiency Factor) برای مقایسه عملکرد گله‌ها در طیور استفاده می‌کنند. این مقدار به عواملی همچون وزن زنده، سن، قابلیت زنده بودن و بازده خوراک بستگی دارد. به همین دلیل هرگونه اثر نامطلوب مرتبط به سلامت، استرس محیطی و کیفیت غذا و شرایط اقلیمی بر PEF اثرگذار است. هرچه این شاخص بزرگتر باشد نشان‌دهنده مدیریت مناسب گله و سود‌آوری بیشتر است. از عدد 100 به بالا نشان‌دهنده شرایط مطلوب است.

برای ارزیابی عملکرد سالن پرورش مرغ گوشتی در کنار ضریب تبدیل (FCR)، شاخص تولید نیز مهم است. شاخص تولید در برگیرنده درصد تلفات و ماندگاری گله ، سن بارگیری، ضریب تبدیل، وزن نهایی است. این شاخص هرچه بزرگتر، به معنی مدیریت پرورش گله جهت ارزیابی پایان دوره بهتر بوده است. اما اگر عدد PEF پایین باشد، از جمله سوابق، مدیریت و سلامت برای تعیین علل احتمالی تولید نامناسب بررسی شود. PEF تحت سیستم اروپا را به اختصار EPEF نشان می دهند. در اروپا یک گله جوجه گوشتی با پارامترهای رشد و زیست‌پذیری قابل قبول باید به 200 تا 225 واحد EPEF اروپایی برسد.

در نهایت شما می‌توانید فایل اکسل محاسبات در یک دوره پرورش را از مقاله فرمول‌های تخصصی پرورش مرغ دانلود کنید. در این فایل اکسل فرمول آماده ضریب تبدیل FCR، شاخص ماندگاری ضریب تغییرات یا CV و… وجود دارد. همچنین در این فایل می‌توانید  طریقه محاسبات خرج و سود تولید مرغ را نیز محاسبه کنید. شما تنها کافی است که اعداد لازم را وارد کنید تا محاسبات را برای شما انجام دهد.