سفارش تبلیغ
صبا ویژن

امتیاز دهی بصری با بررسی صفات کیفی جوجه یک روزه

امتیازدهی بصری پرندگان برای به دست آوردن یک نمای کلی از کیفیت جوجه استفاده می‌شود. تقریباً 100 جوجه از نظر رنگ پر، کیفیت ناف و رفتار جوجه ارزیابی می‌شوند. صفات کیفی بیشتر شامل بررسی فعالیت جوجه و کیفیت ناف، منقار و مفاصل است. در منظر کلی برایبررسی کیفیت جوجه یک روزه می‌توان موارد زیر را بررسی کرد:

رفلکس (Reflex): جوجه‌های سالم و مرغوب، سرزنده و با کشش بدنی خوب هستند. این مسئله را به راحتی با پشت رو گذاشتن جوجه می‌توان امتحان کرد. جوجه سالم در این شرایط تقلا نمی‌کند، نهایتاً طی 3 ثانیه روی پای خود بر می‌گردد و عمودی می‌ایستد.

چشم‌ها (Eyes): باید تمیز، باز و براق باشند، کدر یا بسته نباشند. جوجه‌های مرغوب چشم‌های گرد و روشن دارند.

کیفیت پاهای جوجه یک روزه

پاها (Feet): بررسی پاها برای ارزیابی جوجه آسان است. با گرفتن 3 تا 5 جوجه همزمان می‌توانیم پاهای زیادی را به یکباره ببینیم و به دنبال علائم کم آبی باشیم، جایی که علائم کم‌آبی جوجه‌ها ابتدا در آن ظاهر می‌شود. پاها باید روشن، ساقه‌ها گرد (نشان دهنده میزان آب کافی)، بلند و بدون هیچ گونه ضایعه‌ای باشد. هیچ گونه نقص از جمله شکستگی، کج بودن و بدون تورم یا فلجی در پاها وجود نداشته باشد. مفاصل آسیب دیده در طیور نشانه سطح رطوبت کم و تهویه زیاد در طول انکوباسیون است. در شرایط رطوبت بالا جوجه‌ها مجبورند تلاش بیشتری برای خروج از تخم بیرون داشته باشند. این موضوع باعث آسیب خوردن به مفاصل آنها می‌شود.
مورد دیگری که باید به آن توجه کنید، خشک نبودن پای پرنده است. پاهای جوجه نباید خشک و همراه کمی بافت چربی نیز باشند. رنگ پاها باید معمولی باشد. رنگ پای جوجه معمولا صورتی کمرنگ یا گلبهی است. در صورت کبود بودن آن احتمالا با مشکلی روبرو هستید. همچنین زمانی که پای جوجه را با گونه خود لمس می‌کنید باید گرمتر از گونه شما حس شود. در صورتی حس سرما با تماس به گونه‌های خود، دمای سالن را کمی بالا ببرید، چرا که احتمالا در مسیر نقل و انتقال جوجه‌ها سردشان شده است. این اتفاق بیشتر ممکن است در فصول سرد اتفاق ‌افتد.

منقار (Beak): سوراخ‌های بینی جوجه باید تمیز و منافذ بینی باز باشد. منقار بالای باید سالم، بدون زخم باشد. نبود منقار بالا یا زخم روی منقار نشانه خوبی نیست. هیچ لکه قرمز روی منقار یا ناهنجاری وجود نداشته باشد. در صورت وجود نقاط قرمز روی منقار نشان از درجه حرارت بالا در هچری است. این شرایط موجب شده تا جوجه‌ها بخواهند از پوسته تخم بیرون بیایند یا سعی کنند از طریق ایجاد سوراخ نفس بکشند. در نتیجه با نوک زدن زیاد بر پوسته تخم مرغ به منقار خود آسیب رسانده‌اند.

مقایسه ناف جوجه سالم و ناسالم

ناف جوجه (Navel): برای بررسی ناف جوجه، باید به این نکته توجه کنید که خوب بسته و تمیز باشد. ناف باید خشک و بدون بقای پوسته و غشای تخم مرغ یا باقیمانده زرده باشد. به دلیل افتادن ناف جوجه، یک خراش کوچیک روی ناف جوجه وجود دارد که باید بسته و تمیز باشد، در صورتی که ناف کثیف یا سیاه (ناف دکمه‌ای (black buttoned)) یا ناف باز باشد، جوجه باید معدوم شود.

بررسی کیفیت شکم و جذب صحیح کیسه زرده (Yolk sac): شکم جوجه یک روزه باید نرم و صاف باشد. شکم نفاخ و سفت نشانه جذب بد کیسه زرده (Yolk sac) است. این امر موجب افزایش مرگ و میر در هفته اول می‌شود. شکم سفت نشانه عفونت کیسه زرده نیز است. این موارد در مرغ تخمگذار می‌تواند در تخمگذاری مشکلاتی را ایجاد کند.

تمیزی مقعد جوجه: باید خشک و براق باشد، نه مرطوب و چسبنده. در واقع مقعد پرنده باید تمیز باشد.

یکنواختی گله: جوجه‌ها باید تقریباً هم‌اندازه و هم وزن باشند، تفاوت بیشتر از 20% از استاندارد وزن یکنواخت گله (سبکتر یا سنگین‌تر) نشانه بدی است. برای تشخیص این موضوع هنگام ورود جوجه‌ها به مرغداری، جوجه‌ها را در هر جعبه یا سینی وزن کنید. با این روش شما متوجه خواهید شد که وزن گله یکنواخت است یا خیر؟!

گله‌های با یکنواختی پایین بعداً در پرورش مشکلاتی را ایجاد می‌کنند و منجر به تولید کم می‌شود. این مسئله همچنین می‌تواند بر ایمنی گله تاثیر گذار باشد، زیرا ممکن است توزیع، جذب، مصرف واکسن نابرابر در بین گله مرغ اتفاق بیافتد.

 

• نداشتن عوارض تنفسی و قارچ: در صورت قارچی بودن دستگاه تنفسی، جوجه نفس‌های عمیق می‌کشد که اصطلاحاً بلع هوا گفته می‌شود. در زیر می‌توانید ویدیو مربوط به بلع هوا جوجه را مشاهده فرمایید.
• دهیتراته نبودن جوجه: دهیدراتاسیون یا کم آبی بدن، از دست دادن بیش از حد آب بدن است که برای جوجه‌ها بسیار خطرناک باشد. این اتفاق به دلیل گرمای زیاد در فرآیند جوجه‌کشی (فرآیند هچری یا سالن نگهداری جوجه)، ماندن زیاد در دستگاه هچری، زمان انتقال طولانی، رطوبت پایین، نرسیدن آب به جوجه در مدت زمان انتقال و دیر رسیدن به فارم در زمان انتقال به فارم برای جوجه‌ها اتفاق می‌افتد. از علائم آن می‌توان به له‌ له زدن جوجه، گودی چشم، کاهش اشتها، خشک شدن پاها اشاره کرد. دهیتراته شدن جوجه می تواند باعث اخلال در سیستم گوارش جوجه و متاسفانه تلفات در گله مرغداری شود.
نداشتن پر سفید در نوک بال‌ها و کیفیت و رنگ پرها – پرهای جوجه‌های مرغوب، بزرگ و کرکی است. پرهای جوجه نباید خشک، چسبنده و مایل به زرد باشد. این موضوع را خوب است همیشه به یاد داشته باشید که تُن رنگ پر عامل مهمی نیست. چرا که ممکن است جوجه تحت تاثیر گاز حاصله از فرمالین در روزهای آخر در انکوباسیون رنگ زرد پیدا کرده باشد. آنچه مهم است یکنواختی توزیع رنگ پرها است. هرچه رنگ جوجه‌ها یکنواخت‌تر باشد، گله بهتر است.

تحرک صحیح و شادابی جوجه: وقتی جوجه‌ها در سالن پرورش رها شدند، در شرایطی که دما، تهویه، پخش دان و آب اصولی صورت گرفته باشد، جوجه‌ها باید در سالن مرغداری پخش شوند. جوجه‌ها باید فعال و سرزنده باشند و به محرک‌ها واکنش نشان دهند. کز کردن، یکجا جمع شدن، حرکت نکردن و … نشانه مشکلی در گله است که باید بررسی شود.

در صورت مشاهده موارد ذکر شده در تعداد بالا در گله، موضوع را با مرکز خریداری جوجه یک روزه در میان بگذارید. در صورت پذیرفتن مشکل، شما اعلام خسارت کرده و با مرکز مشکل را حل می‌کنید. در صورتی که مرکز فروش جوجه مسئولیت کار را نپذیرفت، موارد را به اداره دامپزشکی موارد را گزارش دهید. پس از بازدید دامپزشکی موارد صورتجلسه و نمونه‌گیری انجام می‌شود. پس از نمونه گیری، نتیجه به شما اعلام می‌شود. در صورتیکه حق با شما باشد، شما می‌توانید با از طریق دستگاه قضایی مورد را رسیدگی کنید.

نکته مهم: در صورتی که به هر دلیلی از کیفیت جوجه‌ یک روزه خریداره شده راضی نبودید، حتما مرکز خریداری خود را برای دوره بعد تغییر دهید. جوجه بیمار رسیدگی و تامین انرژی و غذای بیشتر را دارد که در نهایت عملکرد گله را پایین آورده و در نهایت نه تنها شما سود نخواهید کرد بلکه ممکن است خسارات و ضرر مالی جدی ایجاد کند.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگرچه این روش سریع است و در بسیاری از جوجه کشی‌ها استفاده می‌شود، کیفیت جوجه فقط تخمین زده می‌شود و با عدد بیان یا ثبت نمی‌شود. مقایسه بین روزها، گله‌های مختلف یا جوجه‌ کشی‌ها مختلف سخت است و امتیازدهی بصری تحت تأثیر نظرات شخصی افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.